måndag 23 april 2012

Crutches - Demo 2012 Cass

I en knarkpåse med Malmö på poststämpeln kom Crutches demo tillsammans med ett texthäfte och en poster. Kul när band gör något extra med paketeringen. Detta är deras första släpp och jag tycker på något sätt att det hörs ibland. Dom första genomlyssningarna var jag inte alls övertygad och jag tyckte framför allt att en del fraseringar på sången var lite stolpiga så lite av flytet i låtarna försvann. Rösten är det dock inget fel på, utan den är kanon. En positiv grej jag kom att tänka på tidigt är att Jallas bakom trummorna ibland kör på klockan på cymbalen vilket gör att det blir lite nyanserat. Kanske mest jag som trummis som tänker på det, men jag gillar det. Annars var även trummorna en grej som tog ett tag för mig att komma överens med, då jag tyckte att även det var lite ryckigt ibland. Men efter ett par lyssningar så var det inga problem längre. 5 låtar innehåller kassetten och det är 5 ganska jämntjocka låtar utan någon direkt utstickare. Bra sväng på 4-takts partierna så en hel låt i detta tempo tror jag hade suttit som en keps. Men trots mitt gnäll så är det 5 helt okej midtempo hc/käng/råpunk som drivs framåt med varierande D/2-takt. Som jag sa tidigare är det kul att dom fixat lite extra med paketeringen av kassetten. Tror detta kommer gå hem rätt bra i stugorna även om jag personligen tror att nästa släpp kommer vara betydligt bättre. Är du osäker på ett inköp så kolla in deras bandcamp där du kan lyssna, annars hör du av dig till Not Enough för ett fysiskt ex på en gång. Just det... På B-sidan återfinns 4 bonuslåtar med "kompisband" till Crutches.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar