onsdag 9 maj 2012

V/A - Turist i tillvaron vol. 3 LP

Tja... Vad skriver man om denna som inte redan är skrivet innan? Denna tredje volym i Sörlings "Turist i tillvaron" serie där hyllningarna stått som spön i backen. Precis som på dom tidigare volymerna så spänner spannet över hela punkspektrat och du får allt ifrån 77-punk till grindcore. Skillnaden för min egen del jämfört med dom två tidigare är att jag här hittar två rätt oväntade favoriter bland banden jag inte kollat upp tidigare. För tillsammans med dom på förhand favorittippade Thräshers, Hållkäften!vadvilldu? och Livet som insats som jag gillar sedan tidigare, så blev jag jävligt positivt överaskad av Hyrda Knektar och The Negatives. The Negatives avlossar en oi!-dänga som sätter sig som klister och faktiskt låter jävligt bra i mina öron, trots min annars rätt stora skepsis till denna typ av musik. Hyrda Knektar är svingo punkrock a'la tidigt 80-tal som svänger nåt kopiöst. Och här gott folk så störs jag ingenting av synthen dom har med... Oi! och synth, det trodde jag inte :-). Andra som jag tycker gör helt okej ifrån sig är Vervain, Total Aggression, Oldfashioned Ideas, Gråsuggorna och Ticking Bombs. Det blev ju en hel del band uppradade här märker jag så jag får nog hålla denna tredje volymen som min favorit hittills. Även om jag ju som vanligt skulle velat ha lite mer råpunksvev. Höga berg och djupa dalar som vanligt när det gäller samlingar, men som jag avslutat dom tidigare recensionerna av Turist i tillvaron plattorna så är det köptvång om du har minsta intresse i den svenska punkscenen anno 2012. Fyran är på gång och jag väntar spänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar