måndag 15 maj 2017

Psykbryt - Livsfarlig Ledning LP

Psykbryt från Stockholm har jag mig veterligen aldrig hört innan, och har jag det så är det inget jag lagt på minnet av någon anledning. Och nu skall dom tydligen lägga av om jag fattat det hela rätt? En releasefest på Snövit i Stockholm skall i alla fall göras den 20 Maj. Här är i alla fall deras sprillans nya 11 låtars LP snyggt förpackad i gatefoldomslag. När jag öppnar så ser jag en gubbkeps på en av hjässorna, men jag lovar att ha överseende med detta då det är musiken jag ska tycka till om...
Blir sjukt överaskad kan jag säga av öppningslåten "Stämpla in" som är en klockren punkrockdänga, och jag köper även refränghöjningen i slutet som känns helt rätt här. Just denna låten är enligt mig peaken på plattan så i mina öron så är liksom det bästa avklarat när den är slut. Inte för att jag tycker resten är dåligt, men det kickar liksom aldrig till på det viset igen. Såg i någon annan recension att "slå ihop Gatans Lag och Asta Kask så har du Psykbryt", och jag kan till viss del hålla med. På vissa ställen påminner det ganska mycket om nutida Asta Kask. Och även lite (svensk) street/oi! finns ju där vilket jag tycker mest slår igenom i refrängerna där man plockat ut det bästa ur just den fruktansvärt urtråkiga genren (Prins Carl undantaget). Min hjärna letar även febrilt efter något/några band som kunde höras på Äggets Äggröror / Röjarskivor men namnen uteblir pga inslag av demens från min sida. Kommer även att tänka lite på dom lokala gubbarna i Blisterhead på vissa ställen och deras tidiga demos/skivor med skillnaden då att Blisterhead kör på engelska. Det är melodiöst och sing-a-longvänligt plattan igenom och tycker texterna är en bra bit över medel jämfört med dom (få) nutida banden jag hört som rör sig inom denna typ av punk där nödrimmen annars duggar tätt. Fan Ted, detta var långt över förväntan, och jag tror nog plattan kommer åka fram med jämna mellanrum framöver. Måste även framhålla basspelet också då det är jävligt flinka fingrar där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar